Hogy is van ez?

Hogy is van ez?

A Somlyóbányai völgyhíd

2019. december 04. - GTRich 1400

Gyermekkoromban sokszor hallottam, egy akkor nekem kicsit mesésnek tűnő viaduktról, ami a környékünkön, Somlyóbányán volt. Mindig is vonzódtam a magas, nagy épületekhez, tárgyakhoz, főleg azért, mert a mérnöki munka nagyságát mindig is nagyra becsültem. A mai napig rácsodálkozok, hogy azaz alumínium henger, hogy tud a levegőben maradni, amit repülőnek hívunk. :)

Továbbá azért is volt hihetetlen, hogy valóban létezett, mert egy ilyen gyönyörű viaduktot, ha már nem használnak és egyszer megépítették, akkor miért kell betemetni. Értem én, hogy a meddőnek kellett a hely, de akkor amíg a bányászat zajlott addig nem kellett a hely? Mindegy is, nehéz az akkori emberek észjárását megérteni. Teszem hozzá, a mai emberekét sem könnyű. :)

...és kiderült, hogy tényleg létezett!

Van bennem lokálpatrióta érzés, de azt határozottan tudom, hogy már nem költöznék vissza abba a városba, mert ahol jelenleg élek sokkal többet ad nekem. Ellenben az alábbi pár képpel megemlékezek erről a gyönyörű, de sajnos betemetett völgyhídról. (Vannak társadalmi összefogások és talán 2020-ban megindul a viadukt kiásása.)
epites.jpg
Idén (2019) volt 90 esztendeje, hogy az 1911-12-ben épített somlyóbányai viaduktot betemették. Egy lokálpatrióta mindent megtesz, hogy ne merüljön feledésbe az építmény, hiszen az a maga nemében egyedülálló turisztikai látványosság lehetne.
4.JPG
5.jpg
A somlyóbányai viadukt építőmesterei több mint egy évszázaddal ezelőtt talán maguk sem gondolták, hogy – a Kőröshegyi völgyhíd átadásáig – Közép-Európa legnagyobb vasbeton hídját építik fel Salgótarján kertvárosában. A völgyhíd 18 méter magasan, hét ívével 200 méter hosszan szelte át a nógrádi szénmedencét, amelyen keresztül a helyi bányából szenet szállítottak a Zagyva-rakodóra.

56195_20141214_170746.jpg

48272770_953656238163169_6819811331881828352_n.jpg

48051705_953656041496522_3597081581946142720_n.jpg

Korának egyedülálló látványossága azonban nem ékesíthette sokáig a megyét, s ahogyan a kezdetben virágzó szénbányászat hanyatlani kezdett, úgy pecsételődött meg a viadukt sorsa is. A Teréz-tárót ugyanis 50 millió mázsa szén kitermelése után – 1929-ben – bezárták, az odavezető völgyet pedig meddővel töltötték fel. A híd melletti alagutat berobbantották, és ezután a viadukt lassanként eggyé vált a természettel.

6.jpg

7.jpg

8.jpg

Variációk egy formára

13091746188.jpg

Talán ha nem lenne eltemetve kicsit élénkíthetné a régió látogatottságát

77295081_10206581040562011_5202384591612018688_n.jpg

Békaperspektíva

79296023_3217006871705776_2014322881386774528_n.jpg

A völgyhíd túloldala az alagút felől

 

rajz.jpg

Volt akit megihletett a vásznon

makett.jpg

...és volt, aki 3D-ben reprodukálta a kecses völgyhidat

 

Forrás: Internet, nool.hu

A bejegyzés trackback címe:

https://gtrich1400.blog.hu/api/trackback/id/tr2515337638

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása